Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa. To efekt konsultacji z mieszkańcami. "70 proc. warszawiaków popiera zmiany"

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Warszawa rozważa powiększenie Strefy Czystego Transportu oraz wprowadzenie wyjątków m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki
Warszawa rozważa powiększenie Strefy Czystego Transportu oraz wprowadzenie wyjątków m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki Sylwia Dąbrowa
Zakończyły się konsultacje społeczne związane z wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Jak przekazał stołeczny ratusz, przez trzy miesiące wpłynęło ponad trzy tysiące uwag. Po ich analizie urzędnicy rozważają powiększenie strefy. Znaczące okazało się również badanie, które wykazało, że niemal 70 proc. mieszkańców Warszawy popiera zmiany. Szczegóły w artykule poniżej.

Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków, gdzie strefa zacznie obowiązywać od lipca 2024.

Pod koniec stycznia władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt Strefy Czystego Transportu, która obejmowałaby Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta. Miałaby ona zacząć funkcjonować od lipca 2024 roku. Równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych SCT, które trwały trzy miesiące. Teraz zaprezentowano wnioski z raportu przygotowanego po konsultacjach.

Wyniki konsultacji społecznych

W czasie trzech miesięcy konsultacji miasto zorganizowało osiem spotkań z mieszkańcami - pięć na żywo i trzy online. Przez formularz kontaktowy i na specjalny adres e-mailowy spłynęło też ponad 3000 uwag na temat proponowanych rozwiązań. Na zlecenie warszawskiego ratusza przeprowadzone zostało badanie opinii na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców. Wykazało ono, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Ponadto:

  • Kobiety częściej niż mężczyźni są pozytywnie nastawione do tego rozwiązania.
  • Osoby w wieku 70 lat i więcej częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi.
  • Takiego samego zdania są osoby, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.
  • Czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzona w Warszawie za rok lub w krótszym czasie.

W trakcie konsultacji społecznych pojawiły się głosy zwolenników rozwiązania, postulujących o wiele dalej idące regulacje, jak też przeciwników powstania strefy w jakiejkolwiek formie. Otrzymaliśmy też wiele precyzyjnych pojedynczych uwag dotyczących zasad funkcjonowania SCT - powiedział Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Warszawy. - Analiza tych opinii pozwoliła nam zidentyfikować m.in. grupę warszawskich rodziców (zwłaszcza dzieci astmatyków) zainteresowanych jak najszybszą poprawą jakości powietrza w mieście oraz właścicieli starych pojazdów, korzystających z nich sporadycznie, zainteresowanych uelastycznieniem wymogów strefy. Po wysłuchaniu głosów wielu mieszkańców, zarówno rodziców, jak i seniorów, ale również ekspertów w temacie jakości powietrza i zdrowia przedstawimy nowy kształt strefy.

Jaki obszar obejmie SCT?

Nowy kształt strefy oznacza, że zostanie ona powiększona. Pierwotny plan zakładał, że warszawska Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi.

Po zakończeniu analiz dotyczących ustalenia nowego obszaru strefy, projekt uchwały o wprowadzeniu SCT zgłoszony zostanie pod obrady Rady m.st. Warszawy. Szacujemy, że na ostateczne określenie granic SCT potrzebujemy jeszcze kilka tygodni - przekazał Tamas Dombi.

I dodał, że mieszkańcom SCT i seniorom, którym trudno będzie wymienić samochód, zostaną chcemy zaoferowane specjalne ulgi. Praca nad szczegółami trwa.

Nie zmienia się termin wprowadzenia SCT w stolicy - planowany jest on na 1 lipca 2024 roku.

Najważniejsze dla mnie jest wsłuchanie się w głos mieszkańców. Większość warszawiaków popiera program wprowadzenia strefy, ale mieliśmy również dużo głosów mówiących o szczególnej sytuacji seniorów i samych mieszkańców strefy. Dlatego zaproponujemy takie rozwiązania, które będą powiększać strefę, ale jednocześnie chronić obywateli, którzy mieszkają w samej strefie, przede wszystkim wyłączą seniorów powyżej 70. roku życia. Planujemy zmiany, na jesień te decyzje zapadną - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Początkowo proponowane granice strefy czystego transportu w Warszawie
Początkowo proponowane granice strefy czystego transportu w Warszawiemat. pras.

TUTAJ możecie zapoznać się z pełnym raportem z badania opinii mieszkańców Warszawy na temat Strefy Czystego Transportu.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto